اعتبارسنجی کالا چیست و 3 روش آن

اعتبارسنجی کالا چیست و 3 روش آن

فهرست مطالب صفحه

اعتبارسنجی کالا چیست؟ با گسترش روابط تجاری بین ایران و چین، دغدغه‌ی تاجر ایرانی خرید از تولید کننده‌های معتبر و باسابقه و توجه به اعتبارسنجی کالا است. فرایندی طولانی است که از کلاهبرداری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. در این مطلب قصد داریم راهنمای کامل در مورد وارادات کالا با محوریت موارد زیر در اختیار شما قرار دهیم.

  • اهمیت اعتبارسنجی کالا قطعات خودرو وارداتی از چین
  • بهترین شیوه ترخیص کالا از گمرک
اعتبارسنجی کالا چیست و 3 روش آن
ضرورت انجام اعتبارسنجی کالا

ضرورت اعتبارسنجی کالا چیست؟

وقتی واردکننده برای اولین بار قصد خرید از یک شرکت خارجی داشته باشد باید از صحت فعالیت‌های شرکت اطمینان داشته باشد. پیش از این با خرید حضوری امکان بررسی مرغوبیت و اصالت کالاها وجود داشت. اما در حال حاضر به دلیل هزینه‌ی بالای سفر یا عدم آشنایی با بازارهای کشور مقصد، خرید‌های اینترنتی جایگزین خرید حضوری شده است. یکی از اقدامات با اهمیت برای خرید از سایت‌های فروشگاهی چینی اعتبارسنجی کالا قبل از نهایی کردن خرید است.

زیرا برای بسیاری از واردکنندگان پیش آمده است که بعد از ثبت سفارش و پرداخت هزینه‌ی خرید، کالایی دریافت نکرده‌اند یا اینکه محصول بی‌کیفیت، با ظاهر، رنگبندی و طراحی متفاوتی در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

به همین دلیل اعتبارسنجی، به عنوان روش کارآمد و مفید برای کاهش ریسک معاملات، شناسایی تولید کننده معتبر و جلوگیری از تحمیل زیان‌های مالی محسوب می‌شود. فرقی نمیکند شما قصد خرید کالا از چین را دارید یا از دیگر کشورها، این فرایند هرچه دقیق تر و معتبر تر باشد تضمین سلامت بار برای شما بیشتر است.

مزایای اعتبارسنجی کالا چیست؟

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی وارد کننده

برای اعتبارسنجی کالا نیازی به مراجعه‌ی حضوری و سفر به کشور تولید کننده وجود ندارد. زیرا بدون بازدید و  در بستر آنلاین هم می‌توان اصالت وجود شرکت را بررسی کرد. به این ترتیب در وقت و هزینه‌ی وارد کننده صرفه‌جویی می‌شود.

  • بررسی کیفیت قطعات وارداتی خودرو

یکی از موضوعات با اهمیت حوزه اعتبارسنجی کالا بررسی کیفیت محصولات برای واردات قطعات خودرو از چین است. تولید کنندگان برای پشتیبانی از مشتریان با توان‌های مالی مختلف، محصولات با درجه کیفی مختلف را تولید می‌کنند. اما واردکننده‌ای که تمایل دارد به صورت بلندمدت در بازار موفق باشد باید از کیفیت محصول اطمینان داشته باشد تا بتواند رضایت مصرف کننده نهایی را جلب کند.

در برخی مواقع تولید کنندگان سودجو کالاهای با درجه کیفی پایین را به جای کالای درجه یک برای تاجر ارسال می‌کنند. مزیت اعتبارسنجی کالا ایجاد مانعی در برابر سودجویی است.

  • قیمت مناسب کالای وارداتی

یکی از فاکتور مهم برای خرید از سایت‌های فروشگاهی چینی بررسی قیمت محصولات است. در اعتبارسنجی کالا به مناسب‌ بودن قیمت به شرط عدم افت کیفیت کالا توجه ویژه‌ای می‌شود. زیرا اگر وارد کننده کالای قیمت مناسب بخرد، سود بیشتری از فروش آن به دست می‌آورد.

  • ارزیابی شهرت برند

نام تجاری کالا یا برند یکی از موارد با اهمیت برای بررسی اعتبار یک کالا است. زیرا برند معتبر می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند و موجب محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان شود.

انواع اعتبارسنجی کالا کدام است؟

  • بررسی اصالت وجود شرکت

نوع اول اعتبارسنجی کالا چیست؟ سطحی و ابتدایی است و شامل بررسی اطلاعات سایت فروشگاهی، شماره‌های تماس، میزان حجم واردات کالا و صادرات کالا است.

  • بررسی اعتبار شرکت با حضور در محل

نوع دوم اعتبارسنجی کالا چیست؟ با حضور نیروهای متخصص در محل و ارسال آنلاین عکس و فیلم‌هایی از کالاهای مورد نظر می‌توان اعتبار شرکت تولید کننده را برای خریدار یا وارد کننده تایید کرد.

  • بازرسی کالا

نوع سوم اعتبارسنجی کالا چیست؟ مطمئن‌ترین روش برای ایجاد اطمینان خاطر در مشتری کامل‌کردن چک لیست قبل از بارگیری و در زمان بارگیری توسط بازرس است. در این شیوه کالای وارداتی از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و گواهی بازرسی در مبدا برای خریدار ارسال می‌شود.

گزارش اعتبارسنجی کالا شامل چه مواردی است؟

برای تجربه‌ی خرید اطمینان بخش اطلاعاتی در مورد میزان سرمایه شرکت، سابقه‌ی کاری شرکت، گردش مالی، معوقات بانکی، سابقه‌ی مراجعه‌ به دادگاه و اطمینان از ثبت شدن شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. البته باید به صحیح بودن اعتبار شرکت هم توجه شود. زیرا ممکن است شرکت نسخه‌ی جعلی مجوز تجارت را در اختیار مشتریان قرار دهد.

به همین دلیل بهتر است پروسه‌ی بررسی صحت و سقم نام شرکت، تاریخ تاسیس و تاریخ انقضای مجوز، میزان سرمایه شرکت توسط افرادی انجام شود که در این زمینه تخصص و مهارت دارند و می‌توانند از اتاق بازرگانی بین المللی چین استعلام بگیرند.

ترخیص کار کیست؟

ترخیص کار چه کسی است؟

حال که متوجه شدید اعتبارسنجی کالا چیست، پس از تایید اصالت و ارسال کالا، نوبت به ترخیص آن در گمرک با ارائه مدارک لازم می‌رسد. برای تسهیل امور واردات، خریدار این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه انجام اقدامات لازم را به ترخیص کار در اصفهان یا سایر گمرک‌ها می‌سپارد.

ترخیص کار برای آزادسازی کالا ابتدا باید مدارک را به صورت دستی یا ارسال سیستمی به اداره گمرک تحویل دهد. پس از آن باید اقدامات لازم برای پرداخت مالیات و سود بازرگانی، پرداخت حقوق گمرکی و دریافت مدارک برای واردات کالا انجام دهد.

ترخیص کار شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که وکالت ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک را به عهده دارد و باید واجد ویژگی‌های زیر باشد.

  • ترخیص کار باید دانش و تجربه‌ی کافی داشته باشد.
  • باید گواهی عدم سوء پیشینه یا سابقه‌ی کیفری داشته باشد.
  • دارای کارت بازگانی باشد تا فعالیت او قانونی تلقی شود.
  • سن بالای 25 سال و مدرک حداقل کاردانی یا کارشناسی امور گمرگی داشته باشد.

مزایای استفاده از خدمات ترخیص کار چیست؟

مطابق مصوبات ستاد تنظیم بازار واردکنندگان کالا موظف هستند ظرف مدت معین کالاهای خود را ترخیص کنند. معمولاً خریداران آشنایی کاملی با مقررات مالیات و عوارض گمرک ندارند، اما ترخیص کار با قوانین ترخیص کالا از گمرک آشنایی دارد و باعث بهره‌مندی خریدار از مزایای زیر می‌شود.

  • کاهش هزینه‌ها

با کمک گرفتن از تجربه و دانش ترخیص کار، فرایند ترخیص کالا با سرعت بیشتری انجام می‌شود و هزینه‌ی انبارداری و نگهداری کالا برای خریدار کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر ماندن کالا در انبار باعث راکد ماندن سرمایه و متضرر شدن خریدار می‌شود.

  • جلب رضایت مشتریان

در بازار رقابتی ترخیص سریع‌تر و رسیدن به موقع کالا به دست مشتریان موجب جلب رضایت آن‌ها می‌شود.

جمع‌بندی

درباره اینکه اعتبارسنجی کالا چیست صحبت کردیم، و واضح است که یکی از اقدامات با اهمیت واردات در تجارت بین الملل است. بازگانی پایدار ترخیص (شرکت ترخیص کار در اصفهان) سطح تکنولوژی شرکت تولید کننده، کنترل کیفی کالا، تعهد فروشنده به عملکرد مناسب کالا را بررسی می‌کند و اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام می‌دهد.

نظرات کاربران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *